Lisää työkykyä – luonnollisella tavalla

Henkilökunnan virkistys- tai tyhy-päivä Saimaan rannalla antaa uusia eväitä työssä jaksamiseen. Tule nauttimaan vuodenajan aktiviteeteista uniikissa miljöössä  ja samalla hakemaan uusia työkaluja mielen voimavarapakkiisi.
Päivän ohjelma voi sisältää esimerkiksi tervetulokahvin ja suolapalan ravintola Koskivahdissa,  opastetun luonto-ohjelman vuodenajan mukaan valittuna, jaksamisen salojen ja mielen ravinnon tarjoilua voimavarakouluttaja, KM Sinka Viisalan johdolla,  lempeistä savusaunan löylyistä nauttimista ja tähtitaivaan ihailua kylpytynnyreissä sekä illallisen pitkän kaavan mukaan ravintola Pajapirtissä.
Rakennetaan päivä (päivät) ihan tarpeidenne mukaan.

Sahanlahden kaunis luonto ja sijainti Saimaan rannalla antaa huikeat puitteet niin mielen kuin kehonkin virkistäytymiseen ja voimaantumiseen. Olemme juuri sopivan matkan päässä kiireestä ja hälinästä. Sijaintimme on kätevästi kolmen lähikaupungin solmukohdassa – Mikkeliin, Imatralle ja Savonlinnaan on matkaa vain keskimäärin 70 km.

Syksyn 2018 uutuutena voimaantumisvalmennukset

Moniärsykkeinen aikamme kuormittaa mieliämme ja syö voimavarojamme. Siksi mielen ravitseminen – voimaannuttaminen – on yhtä tärkeää kuin fysiikkamme huolto. Sahanlahti, suomalaisen makuruoan ”mekka”, tarjoaa nyt myös mielellesi arvokasta ravintoa, joko kokousten oheisohjelmana tai erillisenä tyky/tyhytapahtumana.

Jaksamisen saloja avaa ja mielen ravintoa tarjoilee kasvatustieteiden maisteri, jaksamisvalmentaja, voimavarakouluttaja Sinka Viisala.
 Valmennuksessa vuorottelevat vauhdikkaan valmentaja-Sinkan  luento- ja keskusteluosuudet sekä käytännön harjoitukset. Sinkan lähestymistapa on monipuolinen ja syvällinen, samalla lämmin ja kannustava. Sparrariksi häntä kutsutaankin!

”Elämää emme voi hallita, mutta omaa mieltämme voimme opetella hallitsemaan” (Sinka Viisala)

ratas

1. ”SALMI-metodi TM –jaksamisaakkoset pähkinänkuoressa”

S = Selkeys & Suorittamattomuus & Stressinhallinta
A = Ajatuksen & Alitajunnan & Asenteen & Affirmaatioiden (vahvistuslauseiden) voima
L = Läsnäolon taito & Levollisuus & Luottamus
M = Mielenkoontitaito & Mikrotauotus & Maltillisuus & Myönteisyys & Muutosjoustavuus (resilienssi)
I =  Intuitiivisuus & Irtipäästämisen taito (mm. negatiivisuudesta, vanhoista uskomuksista, hyvinvointia rajoittavista asenteista ja tunteista – etenkin pelosta, epäluottamuksesta, katkeruudesta, itsensä mitätöinnistä, riittämättömyyden tunteista, aiheettomasta  syyllisyydestä)

SALMI-metodi TM –jaksamisaakkoset sisältävät kattavan joukon ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä mielen tason taitoja. Näiden voimavaratekijöiden vaikuttavuudesta on viime vuosina saatu runsaasti lisää tutkimusnäyttöä. Jaksamisaakkoset syntyivät kouluttaja Sinka Viisalan tyttösukunimen kirjainten ”avautumisesta”.

pajan kynttilä

2. ”KARSI TAI KÄRSI –oivallus selkiinnyttää mielen pirstaleisuutta ja vähentää stressitasoja ”

Suorittamista voidaan hyvällä syyllä pitää aikamme mielentason epidemiana. Kiireisyyttä ja täyttä kalenteria on pitkään pidetty menestyvän, toimeliaan ihmisen merkkeinä. Pitkään jatkuessaan ”monen raudan yhtäaikainen takomisen”  kuitenkin kuormittaa ihmistä ja johtaa valitettavan usein ilon ja tyytyväisyyden häviämiseen elämästä. Pitkään jatkuessaan elämäntapa voi johtaa henkiseen uupumukseen ja / tai monenlaisiin fyysisiin stressisairauksiin.

Valmennuksessa pyritään pysähtymään ja rohkeasti katsomaan omaa elämäntilannetta priorisoinnin ja karsimisen näkökulmasta. Opetellaan muuntamaan sisäisen piiskuripuheen ”Minun pitää”, ”Minun on pakko selviytyä” , ”Minun on pakko ehtiä” jne sävyä lempeämmäksi ja armollisemmaksi. Kyse siis sisäisten – usein syvään iskostuneiden –  uskomusten poisoppimisesta ja niiden korvaamisesta uusin sisällöin.

kiire

3. ”Onko hyvä olo hukassa, jatkuva kiire sukassa? Kärsitkö mieluummin kuin karsit?”

Jatkuvasta kiireestä ja salamavauhdilla sinkoilusta eri velvoitteiden välillä on tullut useimmille niin jokapäiväistä, että moni tuntee olevansa melkein hukassa, jos kiire ei ole ”sukassa” kaiken aikaa. Kiireeseen tottuu, mutta moniko voi ylikuormittuneena rehellisesti myöntää voivansa hyvin kiirekarusellin pyörityksessä?

Valmennuksessa pyritään pysähtymään ja rohkeasti pohtimaan haluanko oikeasti viilettää elämäni läpi puolijuoksua vai uskallanko hiljentää tahtia? Kaikki muutos lähtee nykytilanteen rehellisestä tiedostamisesta ja sen oivaltamisesta, että minulla itselläni on suurin vastuu valinnoistani.

Valmennuksessa käsitellään monia SALMI-metodi TM –jaksamisaakkosten kirjaimia ja niihin liittyviä harjoituksia, mm. mielikuva- ja irtipäästöharjoituksia. Jaksamisaakkoset syntyneet Sinka Viisalan  tyttösukunimen kirjainten avautumisesta.

avanto

4. ”RIITÄN! KELPAAN! – vai riitänkö sittenkään itselleni?”

Valmennuksessa tavoitteena on oppia tiedostamaan usein hyvin tiukka, vaativa asenne itseä kohtaan sekä negatiivinen sisäinen puhetapa.  Pyritään myös tiedostamaan, mistä nämä kumpuavat ja harjoitusten kautta irtipäästämään liiasta vaativuudesta ja armottomuudesta itseään kohtaan sekä niiden seurannaisesta eli yliyrittämisestä.

Valmennuksessa opetellaan tärkeitä itsehyväksynnän taitoja ja armollisuutta, etenkin itseämme kohtaan. Kuinka tuttua onkaan, että moni on itseään kohtaan huomattavasti vaativampi kuin muita kohtaan…

VF_MikkeliManor004

5. Syökö täydellisyyden tavoittelu ja ainainen suorittaminen voimavarani?

Valmennuksessa opetellaan vanhoista, aikansa palvelleista uskomuksista irtipäästämisen taitoa sekä armollisuuden asennetta, että elämä on hyvää, vaikkei se olisikaan täydellistä ja ns valmista. Itse asiassa elämän luonne pohjimmiltaan on keskeneräisyys ja jatkuva muutos.

Vanha aforismi neuvoo tarttumaan hetkeen – ”Carpe Diem!”. Tämä hetki on ainut mikä meillä on ja siksi on tärkeää oppia nauttimaan juuri matkalla olosta ja asioiden olemisesta vaiheessa, kesken. Tämän oivaltaminen antaa ihmisen koko elämälle uuden tulokulman ja auttaa lieventämään kireyttä, kiireen tuntua ja stressitasoja monesti hyvinkin merkittävästi. Parhaimmillaan se palauttaa suorittamisen tuoksinassa ja maalia kohti kilpajuoksussa kadonneen elämänilon!

tauko

6. ”Mikro-/ minitauotuksella mielenrauhaa, työtehoa ja tuloksellisuutta”

Moni kokee, että elämän leppoistaminen ja mielenrauhan tavoite ovat sovittamattomassa ristiriidassa työn tuloksellisuuden ja tehokkuuden kanssa. Kuitenkin tutkimusten ja käytännön kokemusten valossa tämä käsitys on väärä: juuri levännyt, ylikuormittumaton mieli on luovuuden ja sitä kautta tehokkuuden sekä tuloksellisuuden paras ponnahduslauta ja varmistaja.

Valmennuksessa keskitytään ihmisen hyvinvoinnille ääritärkeään mielenkoontitaitoon sekä mikro- / minitaukojen pitämiseen esim työn tai opiskelun lomassa.

”Mieli kaipaa liikkumattomutta, mutta keho liikuntaa”

kuivapuku-uinti-sahanlahti-resort
WP_20160211_10_18_32_Pro
sahanlahti-palju

Luontoaktiviteetteja toiveidenne mukaan

Sahanlahti ympäristöineen tarjoaa monipuolisen kattauksen erilaisia aktiviteetteja virkistyspäiväänne. Miltä kuulostaisi valmistaa nuotioillallista itse Saimaan puhtaista vesistä pyytämästäsi kalasta, tai lähteä melontaretkelle hiljaiselle Kaitajärvelle? Entäpä retki luontoon, märkäpukukellunta koskessa, samoaminen syksyn sienimetsässä tai talvinen retki luistellen ja pilkkien? Risteily Saimaan saaristossa? Pyöräretki Puumalan upealla saaristoreitillä sähköavusteisilla pyörillä? Suunnitellaan teidän toiveidenne mukaan juuri sellainen päivä mikä sopii teidän ryhmällenne.

Kuivapukukelluntaa kosken alla 

Voiko järvessä uida kastumatta – kyllä! Tämä aktiviteetti vie sinut ja ryhmäsi painottomuuden tilaan kellumaan Saimaaseen. Voit vain kellua ja rentoutua tai osallistua pieniin tehtäviin, joita asiantunteva opamme teille antaa. Kuivapuku-uinti rentouttaa ja virkistää sekä testaa hauskalla tavalla ryhmäsi yhteistyökykyä. Kesto 1h, pakkasraja -15 astetta

Nuotioretki

Istahdetaan yhdessä Sahanlahden tunnelmallisella kodalle, nuotion äärelle. Hiljennytään aistimaan ympäristö ja tulen ritinä. Suljetaan silmät ja avataan aistit. Tehdään ohjaajan opastuksella rentoutumisharjoituksia ja harjoitellaan läsnäoloa. Harjoituksia voit näillä opeilla tehdä jatkossa myös omassa tutussa ympäristössäsi. Kesto 45min

Kuntoilua kosken kainalossa

Lämmitellään kävellen Saimaan rantaa. Pysähdytään kosken partaalle ja hyödynnetään luontoa ja ympäristöä kuntosalinamme. Tehdään perinteisiä lihaskuntoliikkeitä luonnon tarjoamilla välineillä. Harjoituksissa hyödynnetään kiviä, puita, portaita ja penkkejä. Lopuksi venytellään ja verrytellään lihakset. Kesto 45min

Lumikenkäretki / patikointiretki lähimaastoon ja mukilliset höyryävää

Tutustutaan lähimetsään ja lähirantaan. Matkan varrella on mm. komeita siirtolohkareita ja muita uniikkeja luonnon muovaamia maastoja. Kesto 1h + tankkaushetki kodalla / Pajapirtissä

Metsän tarinat

Lähdetään Taiga retkelle metsään. Kuunnellaan metsää ja kuullaan sen tarinoita. Mystiikkaa retkelle luo oppaan mukana kulkeva noitarumpu. Kesto 1-1,5h

Sahakylän mittelöt

Kisaillaan leikkimielellä vanhan Sahamiljöön maastossa. Lajeina mm. pöllinsahaus, naulan tarkkuusvasarointi, vanhojen esineiden tunnistaminen… Kesto 1h

Melontaretki

Opetellaan teoria rannassa ja lähdetään melomaan lähisaareen, jossa nautitaan eväät. Meloen Saimaalla on oiva mahdollisuus nähdä myös Saimaan norppa, joka saattaa uteliaana tulla katsomaan lipuvaa joukkoa. Oppaalla on käytettävissä toiveiden mukaan sekä kanootteja, että kajakkeja. Kesto vähintään 2h, myös pidemmät retket ovat mahdollisia.

Elsa Heporaudan (1883-1960) rooliopastus Sahanlahden historiaan.

Elsa oli suomalainen kirjailija ja Kalevalaisten naisten ja Kalevalakorun perustaja. Sahanlahti oli hänen synnyinkotinsa. Sahanlahteen on käsikirjoitettu Elsan rooliopastusdraama, jonka aikana paikalliset näyttelijät kertovat Elsan roolissa lapsuudesta Sahanlahdessa, sahanjohtajan tyttärenä. Kesto 30-45min

Risteillen Saimaalla

Sahanlahden laiturista voit lähteä risteilemään m/s Kauniilla Veeralla (max.80 henkilö) tai tervahöyry s/s Wennolla (max.100 henkilöä). Risteily voi kohdistua saaristoon norppien synnyinsijoille tai vaikkapa vilkkaaseen Puumalan satamaan. Kesto 2h

Nauti savusaunan lempeistä löylyistä, kylpytynnyreiden loiskeista ja virkisty Saimaan syleilyssä.

Kolme upeaa ravintolaa

Viihtyisää
majoitusta

Saunaelämyksiä

Vieraanvaraisuus, hyvä ruoka ja uniikki ympäristö on yhtä kuin Sahanlahti – tervetuloa!


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/fs3/49/sahanlah/public_html_devel/wp-content/themes/sahanlahti/page.php on line 9